باتری در خودروهای برقی
باتری در خودروهای برقی
باتری در خودروهای برقی ماشین های برقی ماشین هایی هستند که به جای موتور درون سوز داخل خودرو، از باتری به عنوان منبع انرژی، و از موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه استفاده می کنند. در واقع این نوع خودروها به یک موتور الکتریکی و باتری مجهز است که قابلیت شارژ شدن در ایستگاه های مخصوص را دارد و بسته به توان باتری مسافتی بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر می پیماید.
اگر بخواهم از تاریخچه این خودروها صحبت کنم باید بگویم که تولید این خودروها به قرن نوزدهم میلادی بر میگردد ولی در آن زمان سبب تولید انبوه و ایجاد یک بازار رقابتی نگردید. تا اینکه در سال 2008 میلادی با توجه به توسعه و پیشرفت فناوری باتری ها، تحول اساسی در تولید خودروهای برقی صورت گرفت.که از مزیت های آن نسبت به سایر خودروها به کاهش گازهای گلخانه ای، کاهش وابستگی به سوخت های نفتی مثل گازوئیل، بنزین و … و مهم تر از همه می توان به کاهش چشم گیر آلودگی هوا اشاره کرد و از معایب آن می توان به قیمت بالا، پیمایش مسافت محدود، زمان طولانی شارژ باتری، عدم وجود تکنسین ها و متخصصین کارآمد اشاره کرد.
گاستون پلانته فیزیکدان فرانسوی است که اولین بار در سال 1859 میلادی باتری های قابل شارژ جهت ذخیره سازی برق در خودرو را اختراع کرد که نام این نوع باطری ماشین در صنعت باتری ، باتری سربی اسیدی می گویند. بعد از آن در سال 1884 میلادی پارکر توانست یک خودروی برقی را در شهر لندن راه اندازی کند.
سپس در سال 1381شمسی مهندس جوان ایرانی به نام جمشید آرین اولین خودروی برقی بنزینی را اختراع کرد که حسن روحانی در سال 1393 شمسی از آن رونمایی کرد.
شاید برایتان جالب باشد که ریزترین خودرو برقی ساخته یک گروه سوئیسی می باشد که یک نانو خودرو بوده و از یک تک مولکول ساخته شده است که دارای چهار چرخ است. و تکنولوژی آن به این صورت است که به جای حمل باتری، برق مورد نیاز خود را از سر میکروسکوپ پویشی تونلی که بالای سر آن قرار دارد تامین میکند.
برای مدل های استاندارد این خودروها قیمت برآورد شده در بریتانیا 9995 یورو می باشد که مزیت آن نسبت به خودروهای دیگر از پرداخت شارژ جهت نقاط پر ترافیک لندن معاف است. همچنین قیمت این خودرو در کاستاریکا 13000 دلار آمریکا و در بازار شیلی 12000 دلار آمریکا قیمت گذاری شده است. جالب است که بدانید که در هندوستان هم از این صنعت با قیمت 350000 روپیه به فروش می رسد.
باتری ها
در فناوری خودروهای برقی باتری یکی از نقش های مهم را بر عهده دارد. عواملی چون ظرفیت باتری ، عملکرد باتری ، دوام باتری ، طول عمر، چگالی انرژی، چگالی توان، حساسیت نسبت به دما، زمان شارژ و قیمت از شاخصه های مهم انتخاب باتری می باشد.
اگرچه خودروهای برقی کاهش اتکا به سوخت های فسیلی را به دنبال دارد ولی یک از معضلات که صنعت برق با آن موجه خواهد بود شارژ باطری ماشین های برقی است که سیستم شبکه توزیع آن دچار مشکلاتی چون افزایش پیک مصرف، نوسانات ولتاژ و افزایش تلفات می باشد.
انواع باتری های مورد استفاده در خودروی برقی :
باتری اسیدی که هنوز به عنوان باطری ماشین در بسیاری از مدل های خودروی برقی استفاده می شود. هزینه های اولیه کمتری نسبت به بقیه باتری ها دارد و افزایش توان خروجی با اضافه کردن تعداد باتری ها به سادگی قابل انجام است.
- باتری نیکل–کادمیم
- باتری نیکل– هیدرید فلز
- باتری نیکل-آهن
استفاده از چندین نوع باتری نیز در حال تحقیق و بررسی است. مانند:
- باتری روی-هوا
- باتری آلومینیوم – هوا
- باتری نمک مذاب
- باتری روی-برم
- باتری اکسایش کاهش وانادیم