مقالات

نگهداری باطری ماشین در زمستان

نگهداری باطری ماشین در زمستان

نگهداری باطری ماشین در زمستان

نگهداری باطری ماشین در زمستان در مقاله قبلی در خصوص نگهداری باطری ماشین در تابستان به طور مفصل صحبت کردیم. حال در اینجا تصمیم گرفتم در خصوص نگهداری باطری ماشین در زمستان برایتان بنویسم چون مراقبت از باطری ماشین موضوعی است که همواره در تمام فصول با آن مواجهیم.

در زمستان کارایی و قدرت باطری ماشین به دلیل وجود هوای سرد و ساکن بودن خودرو حدودا بین 50 تا 60 درصد کاهش پیدا می کند. به همین دلیل همیشه صبح های زمستانی با مشکل استارت خوردن ضعیف و طولانی مدت خودرو مواجهیم. پیشنهاد باتری کار برای شما بررسی ضعف باتری و اقدام جهت رفع و بهبود عملکرد آن است.

در زمستان یک نکته ی بزرگ برای سالم نگه داشتن باطری ماشین شارژ نگه داشتن آن است. بر اساس استانداردهای باتری، یک باتری ضعیف در دمای صفر درجه یخ می زند درحالی که یک باتری کاملا شارژ شده تا منفی ۶۰ درجه نیز یخ نمی زند. البته بهتر است قبل از شروع سرمای زمستان، باتری از نظر بار ، الکترولیت و اتصال حتما چک شده باشد.

آب و هوای سرد مانع از واکنش شیمیایی مورد نیاز برای کار باطری ماشین می شود که در واقع اغلب به این دلیل در روشن کردن ماشین در یک صبح زمستانی دچار مشکل می شویم.

توانایی شارژ باتری خودرو در آب و هوای سرد، چیزی است که در هنگام انتخاب یک باتری جدید به آن حتما باید توجه کرد. CCAآمپر استارت سرد که معمولا روی باطری ماشین خورده است اشاره دارد به اینکه چگونه باتری می تواند به خوبی از عهده هوای سرد براید. هرچقدر این عدد بالاتر باشد نشان می دهدکه باتری عملکرد بهتری را در شرایط آب و هوایی سرد خواهد داشت.

باتری های سربی-اسیدی برای کار در تمام درجه حرارت ها ساخته شده اند، اما عملکرد آنها در هوای خیلی سرد و خیلی گرم مختل می شود.

باتری ها عملکردشان دقیقا مشابه انسان هاست و باید آن ها را گرم نگه داشت و به صورت منظم مواد غذایی دریافت کنند تا مواد شیمیای درون آن ها رضایت را در کارکرد باتری نمایش دهند.

پیشنهاد باتری کار برای شما چه در فصل زمستان چه در فصول دیگر این است که خودروی خود را برای مدت طولانی ساکن نگه ندارید چون باطری ماشین شما خالی می شود و بحران اصلی در روزهای سرد زمستان زمانی پیش می آید که سطح رویی باتری ترک بر می دارد و این یخ زدگی به داخل باتری نفوذ می کند که در این صورت آسیب جدی به آن وارد می گردد.

اولین راهکار باتری کار برای شما تهیه یک شارژر باتری است که در زمستان و زمان هایی که مدت طولانی از باطری ماشین استفاده نمی کنید بسیار مفید و حتی ضروری است. برای اینکار می توانید به سادگی از کابل باتری به باتری که در مقاله ای در باتری کار به طور مفصل در این خصوص صحبت شد استفاده کنید.

در گام بعدی پس از شارژ کردن باتری، آن را امتحان کنید، روش ساده امتحان کردن شارژ، مشاهده نور لامپ هاست ولی در صورت نیاز به روش دقیق تر می توانید از یک ولت متر استفاده کنید که پیش از وصل کردن ولت متر به باتری، حتما به یاد داشته باشید که شارژر را از آن جدا کنید. به یاد داشته باشید که ولتاژ مناسب برای باتری شما بین 12.6 تا 14.4 ولت است و ولتاژ پایین تر از 12.6 می تواند برای خودروی شما مشکل ساز شود.

از راه های دیگر برای حفاظت از باتری در زمستان می توان به بازکردن باتری و نگه داشتن آن در یک محیط گرم اشاره کرد که این امر بازهم مشکل خالی شدن باتری در بلند مدت را به همراه خواهد داشت. در صورتی که از شارژر استفاده می کنید به شما پیشنهاد می کنیم که به هیچ عنوان آن را در محیطی غیر از گاراژ قرار ندهید زیرا استفاده از شارژر موجب ایجاد گاز هیدروژن می شود که این گاز در محیط های خانگی می تواند به آتش سوزی منجر گردد. در ضمن به یاد داشته باشید که شارژر را بر روی سطوح رسانا قرار ندهید تا درصورت اتصالی، شارژ به محیط پخش نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *