مقالات

فرآیند یونیزاسیون-یونیزاسیون چیست

فرآیند یونیزاسیون-یونیزاسیون چیست

فرآیند یونیزاسیون-یونیزاسیون چیست

فرآیند یونیزاسیون-یونیزاسیون چیست

یونیزاسیون

وقتی برخی از انواع خاص مواد به آب اضافه می شوند ، در داخل آن حل می شوند و مولکول های آنها به یون های منفی و مثبت تقسیم می شوند. این فرآیند تقسیم مولکولها در یونهای مثبت و منفی در محلول عموماً به عنوان یونیزاسیون شناخته می شود. بنابراین تعریف یونیزاسیون می تواند به شرح زیر باشد ،

یونیزاسیون چیست؟

تعریف یونیزاسیون

روند تقسیم مولکولهای یک ماده در یون های مثبت و منفی هنگام حل شدن ماده به یونیزاسیون معروف است.

اکنون ما به تفصیل در مورد فرآیند یونیزاسیون بحث خواهیم کرد.

فرآیند یونیزاسیون

برای درک فرایند ، ساختار کلرید سدیم را در نظر خواهیم گرفت. کلرید سدیم نمک معمول است ، ما در زندگی روزمره از آن استفاده می کنیم. تعداد اتمی Na و Cl به ترتیب ۱۱ و ۱۷ است. یعنی اتم سدیم ۱۱ عدد الکترون دارد و اتم کلر ۱۷ عدد الکترون در مدار خود دارد. ساختار اتمی یا ترتیب الکترونها در مدار آنها ، در هر دو اتم در شکل زیر نشان داده شده است.

nacl

از شکل کنار آن مشخص است ، اتم سدیم در خارج ترین مدار خود تنها یک الکترون واحد دارد. در حالی که کلر حاوی هفت الکترون در خارجی ترین مدار خود است. اما می دانیم که برای ثبات ، اتمها به طور کلی به هشت الکترون در خارجی ترین مدار خود نیاز دارند. بنابراین ، هر دو اتم نشان داده شده از نظر شیمیایی فعال هستند. وقتی این اتمها جمع شوند ، اتم سدیم بیرونی ترین الکترون های خود را از دست می دهد ، بار مثبت می شود و اتم Cl یک الکترون بدست می آورد و بار منفی می شود. بنابراین هر دو اتم با تبادل این الکترونها هشت الکترون در اکثر مدار خود را بدست می آورند. از آنجا که اتم سدیم بار مثبت دارد و اتم Cl بار منفی دارد ، نیروی الکترواستاتیک بین آنها عمل می کند ، به همین دلیل آنها با هم جمع شده و یک مولکول NaCl را تشکیل می دهند.

اکنون طبق قانون کلومب ، نیروی الکترواستاتیکی که بین دو بار متضاد عمل می کند به صورت زیر بیان می شود ،

nacl

εr میزان نفوذ نسبی ماده است. بنابراین مشخص است که نیروی الکترواستاتیک بین دو بار به طور معکوس متناسب با نفوذ نسبی ماده است که در آن بارها قرار می گیرند. فرآیند یونیزاسیون را می توان به راحتی با نفوذ نسبی محیط توضیح داد. نفوذپذیری نسبی هوا  ۱٫۰۰۰۵۸۹۸۶ ± ۰٫۰۰۰۰۰۰۵۰ یا ۱ و میزان نفوذپذیری نسبی آب در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد ۸۰ است. بنابراین ، در آب نیروی الکترواستاتیکی که بین سدیم و کلر عمل می کند ۸۰ برابر کمتر از هوا است. نیروی الکترواستاتیک بین Na و Cl آنقدر کوچک می شود ، که نگه داشتن Na و Cl در آب دشوار می شود. به همین دلیل است که هرگاه نمک کلرید سدیم کلسیم در آب حل شود ، مولکولهای آن حتی در دمای اتاق و زیر آن به یون سدیم مثبت و یون کلسیم منفی تقسیم می شوند. این یونیزاسیون NaCl است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *